fundacja fundacje
pomoc opp
fundacja fundacje
pomoc opp
fundacja fundacje
pomoc opp
baza firm baza firm
 


Kinezjologia edukacyjna

2009-04-03
Kinezjologia edukacyjna, czyli polubić uczenie się.

Słowo "kinezjologia" wywodzi się z języka greckiego: kinesis znaczy ruch, logos - nauka.
W kinezjologii stosuje się bardzo proste ćwiczenia ruchowe aktywizujące pracę mózgu i wspomagające proces uczenia się. Twórcą tej metody jest dr Paul Dennison, który walcząc z własną dysleksją, opracował zestaw ćwiczeń i przetestował je najpierw na sobie.

Kinezjologia edukacyjna jest metodą pracy zarówno z dziećmi, jak i z osobami dorosłymi. Pomaga radzić sobie ze stresem. U niektórych dzieci już na początku edukacji szkolnej pojawia się lęk, frustracja i niepewność, czy poradzą sobie z nauką. Przestają się cieszyć ze zdobywania wiedzy, a przepływ informacji zostaje u nich zablokowany. Tak właśnie zaczynają się trudności w nauce.

Kinezjologia edukacyjna wpływa na:
- wzmocnienie systemu nerwowego;
- zwiększenie aktywności mózgu;
- synchronizację pracy półkul mózgowych;
- rozwój abstrakcyjnego myślenia i twórczej ekspresji;
- poprawę pamięci krótko- i długotrwałej;
- wzrost rozumienia;
- poprawę ekspresji słownej;
- poprawę koncentracji;
- wzmocnienie koordynacji ręka–oko–ucho;
- poprawę koordynacji prawej i lewej strony ciała;
- obniżenie napięcia mięśniowego;
- rozwój ruchowy, emocjonalny i intelektualny;
- osiągnięcie stanu wyciszenia.

Dzięki prostej, zabawnej i energetyzującej „gimnastyce mózgu” wymyślonej przez Dennisona można efektywnie przygotować się do szybkiego i łatwego uczenia się.

Oto kilka przykładowych ćwiczeń (ćwiczy Kamila Krzyżewska, podopieczna Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą"):

1. Ćwiczenie na przekroczenie linii środkowej

Ruchy naprzemienne
Stojąc, podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, lekko skręcając całe ciało.

Efekty ćwiczenia:
− ułatwienie lateralizacji, lewo- i prawostronnego przekraczania linii środkowej ciała, koordynacja pracę rąk, zręczność, usprawnienie narząd wzroku, czytania, pisania, ułatwienie opanowania materiału i jego późniejszego odtwarzania

2. Ćwiczenie wydłużające

Sowa
Prawą dłonią chwytamy mocno mięsień z lewej strony między szyją a barkiem. Zwracamy głowę w tę stronę. Bierzemy głęboki wdech i kierując głowę w stronę przeciwległego ramienia, głośno wydychamy powietrze. Gdy głowa znajdzie się nad prawym ramieniem, ponownie bierzemy głęboki wdech i wydychając powietrze, wracamy do punku wyjścia. Głowę utrzymujemy na tej samej wysokości. Po 3–4 cyklach ćwiczenie powtarzamy, zmieniając układ rąk.

Efekty ćwiczenia:
− redukcja stresu, zmniejszenie napięcia mięśni ramion przy czytaniu i pracy wymagającej koordynacji ręka – oko, poprawienie koncentracji, skupienia uwagi, zapamiętywania, ułatwienie rozumienia ze słuchu

3. Ćwiczenie energetyzujące

Punkty na myślenie
Jedną ręką masujemy dwa punkty znajdujące się pod obojczykiem z obu stron mostka, drugą rękę trzymamy na pępku. Powtarzamy układ, zmieniając ręce.

Efekty ćwiczenia:
− ogólne odprężenie, harmonizacja funkcji oddechowych, pomoc w zachowaniu równowagi pomiędzy prawą a lewą stroną, eliminacja problemów związanych z przekręcaniem liter, przestawieniem sylab i zlewaniem się spółgłosek

4. Ćwiczenia pogłębiające

Pozycja Dennisona
I faza: siedząc na krześle, krzyżujemy nogi, ręce wyciągamy do przodu, dłonie odwracamy na zewnątrz, a kciuki kierujemy do dołu. Krzyżujemy ręce, splatamy dłonie i przyciągamy do klatki piersiowej. Językiem dotykamy podniebienia twardego, powoli, spokojnie oddychamy. Zamykamy oczy i w tej pozycji zastygamy na ok. 1 min.
II faza: nogi ustawiamy równolegle do siebie, dłonie łączymy opuszkami palców, przez minutę pozostajemy w tej pozycji, luźno i głęboko oddychając.

Efekty ćwiczenia:
− osiągnięcie stabilności emocjonalnej, pewności siebie i pozytywnego nastawienia, wpływ na poprawę koncentracji i umiejętności skupiania uwagi, rozluźnienie

Ćwiczenia należy wprowadzać stopniowo. Nowych uczymy się, gdy poprzednie są opanowane. Wymaga to trochę czasu, ale przynosi efekty. Ćwiczeniom powinno towarzyszyć wietrzenie pokoju i picie wody.

Terapia kinezjologii edukacyjnej skierowana jest do dzieci:
- lękliwych;
- agresywnych;
- z deficytami uwagi, ADHD;
- z trudnościami  w  nauce – dysleksja, dysgrafia;
- z upośledzeniem umysłowym, autyzmem, zespołem Downa;
- z mózgowym porażeniem dziecięcym.

Stosuje się ją także u młodzieży i osób dorosłych w celu poprawy funkcjonowania umysłu, pamięci, koordynacji, percepcji otoczenia, obniżenia poziomu stresu i napięcia, wzmocnienie koncentracji. Metoda Dennisona wspiera proces uczenia się oraz rozszerza możliwości poznawcze dzięki integracji pracy ciała i umysłu. Jest doskonałym sposobem na problemy szkolno-wychowawcze.

Jak wykorzystać tę metodę w pracy z własnym dzieckiem? Najlepiej wraz z nim poświęcić ćwiczeniom 5 minut dziennie, np. zanim pójdzie do szkoły czy usiądzie do odrabiania lekcji.

Ewa Grygoruk, fizjoterapeuta

 

 

 

 
baza firm   baza firm

Portal współfinansowany ze środków PFRON
Copyright 2009 by Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą"
organizacja pożytku publicznego 1%  przekaż nam procent podatku


Jesteś 2075378 osoba odwiedzającą tą stronę

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
by Ebiuro.pl