fundacja fundacje
pomoc opp
fundacja fundacje
pomoc opp
fundacja fundacje
pomoc opp
baza firm baza firm
 


Kinezjologia Edukacyjna

2011-06-08
Podstawy – czyli co to jest Kinezjologia Edukacyjna?

Podstawy – czyli co to jest Kinezjologia Edukacyjna?

Kinezjologia Edukacyjna z gr.,,kinesis” – poruszać się i,, logos ” – uczyć się. Wyraża się w haśle „ Uczyć się, rozwijać się i żyć pełnią życia”. Określana jest ona mianem "gimnastyki mózgu" - skutecznie uczy i pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego, niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu rozszerzania własnych możliwości.

Główne założenie tej metody to wykorzystanie ruchów naprzemiennych, czyli aktywizacja obu półkul. Jest to naturalny ruch, który wspomaga proces uczenia się, wspiera rozwój dziecka poprzez wykorzystanie naturalnych mechanizmów rozwojowych, które przywracają harmonię funkcjonowania.

Geneza – o autorze i jego metodzie
Kinezjologia Edukacyjna, której twórcą jest dr Paul Dennison i jego żona Gail Dennison, jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka, bez względu na jego wiek, poprzez różne specjalistyczne ćwiczenia ruchowe. Dr Dennison na bazie różnych dziedzin nauki, między innymi kinezjologii stosowanej i behawioralnej, psychologii, pedagogiki, Programowania Neurolingwistycznego, akupunktury, optometrii, anatomii, fizjologii, neurologii stworzył metodę gruntownie wspierającą proces uczenia.

W 1976 roku dr Dennison zaczął bliżej współpracować z kinezjologiem sportowym Budem Gibbsem oraz z Richardem Tylerem, który wprowadził go w tzw. Kinezjologię Stosowaną i testy mięśniowe.

W 1979 r. dr Dennison przeszedł kurs stosowanej w szpitalach przez amerykańskie pielęgniarki terapii Dotyku dla Zdrowia, aby kontynuować swoje studia nad Kinezjologią Stosowaną. Jego pierwsza książka "Switching On" została opublikowana w 1980 r. W 1981 roku przeprowadził pierwsze warsztaty Kinezjologii Edukacyjnej, będące zwiastunem przyszłego kursu Gimnastyki Mózgu.

Stosowne ćwiczenia opracował Paul Dennison na podstawie doświadczeń, które zdobył w walce z własną dysleksją i wadą wzroku, w pracy z dziećmi oraz w pracy z ludźmi, którzy doznali uszkodzeń mózgu w różnych wypadkach. Dr Paul Dennison odkrył proste ruchy, które mają bezpośrednio wpływ na stymulację mózgu. Kinezjologia edukacyjna jest zatem bardzo nowoczesnym, naukowym i sprawdzonym już w praktyce systemem rehabilitacji ruchowej, przeznaczonym także dla wspomagania funkcji pamięci i sprawności umysłowych.

Paul E. Dennison - dr filozofii, całe swoje zawodowe życie poświęcił pracy pedagogicznej oraz pionierskim badaniom nad pracą mózgu. Jest twórcą Kinezjologii Edukacyjnej oraz procedur Gimnastyki Mózgu. Metodę swą oparł na badaniach z zakresu psychologii rozwojowej i eksperymentalnej Uniwersytetu Południowej Kalifornii, gdzie uzyskał doktorat w dziedzinie pedagogiki za badania nad wczesnymi osiągnięciami w czytaniu a ich związkiem z myśleniem. Dr Dennison przez wiele lat był dyrektorem Valley Remedial Group Center w Kalifornii gdzie pomagał dzieciom i dorosłym przezwyciężać ich problemy w uczeniu się opierając się na opracowanej przez siebie i swoją żonę Gail metodzie. Kinezjologia Edukacyjna została uznana w USA oraz innych 80 krajach za jedną z czołowych metod wspierających uczenie się. Obecnie na świecie istnieje wiele uczelni kinezjologicznych np. w Szwajcarii, Austrii, Francji czy USA.

Kinezjologia Edukacyjna wykorzystuje proste do wykonania przez osoby w każdym wieku, ćwiczenia Gimnastyki Mózgu®, które aktywizują wszystkie części mózgu aby najefektywniej opanować wybraną umiejętność. Aby to było możliwe trzeba w proces uczenia się zaangażować całe ciało a to właśnie umożliwia wykonywanie ćwiczeń GM®. Badania dowodzą, że ludzie z trudnościami w nauce mają tendencje do korzystania z zasobów jednej półkuli mózgowej, ćwiczenia proponowane przez Kinezjologię Edukacyjną skutecznie pomagają dotrzeć do całego arsenału swoich możliwości.

Podstawy teoretyczne
Naturalne uczenie się – zrównoważenie – wysoki i niski bieg

Aby zintegrować ciało i umysł do uczenia się, potrzebna jest zdolność sprawnego przechodzenia z wysokiego na niski bieg i odwrotnie oraz robienie tego w sposób automatyczny.

Na wysokim biegu jesteśmy, kiedy:

  • znajdujemy się w bezpiecznym miejscu
  • posługujemy się tym, czego nauczyliśmy się
  • ruchy dobrze znam znane wykonujemy w sposób automatyczny
  • umiejętnie poruszamy się i myślimy jednocześnie

Na niskim biegu jesteśmy, kiedy:

  • znajdujemy się w nowym i nieznanym nam otoczeniu
  • musimy się czegoś dopiero nauczyć
  • musimy włączyć świadomość, aby wykonać ruch
  • jednocześnie nie potrafimy myśleć i wykonać ruch

Ruch dotlenia mózg, polepsza sprawność ogólną człowieka. Skuteczność uczenia się zależy także, od współpracy prawej i lewej półkuli mózgowej. Jeśli jakieś części naszego umysłu są „wyłączone”, pojawiają się trudności w czytaniu, pisaniu, liczeniu, rozumieniu, zapamiętywaniu i uczeniu się.

Małe dzieci posiadają naturalną zdolność przechodzenia od niskiego do wysokiego biegu i odwrotnie, łatwo przystosowują się do otoczenia i potrafią wchłaniać bardzo duże ilości informacji, które potrafią od razu wykorzystać w swoich działaniach. Umysł dziecka jest otwarty i przygotowany do uczenia się, wystarczy pozostawić dziecku swobodę w poznawaniu otoczenia, posługiwaniu się wzrokiem, słuchem i eksperymentowaniu. Dziecko potrafi analizować, porównywać i dostrzegać różnicę, korygować swoje wiadomości i zapamiętywać. Przeszkodą w utrwalaniu tego stanu jest stres, który pojawia się w momencie, kiedy zaczyna się dziecku stawiać przeszkody – nakazy i zakazy – oraz stosować przymus. Powoduje to zwłaszcza przy powtarzaniu się takich sytuacji, że umysł dziecka przestaje być zintegrowany. Zaczynają się kłopoty z nauką.

Kinezjologia Edukacyjna nawiązuje do bardzo wczesnego etapu uczenia się przez ruch. Ćwiczenia mózgu mają na celu przywrócenie zablokowanych na skutek stresu, oraz wypracowanie nowych połączeń nerwowych, po których biegną impulsy do kory mózgowej, gdzie odbywa się właściwy proces uczenia się. Są one także sposobem na problemy szkolno-wychowawcze. Ćwiczenia te także usuwają zmęczenie, energetyzują, odprężają i relaksują.

WŁAŚCIWOŚCI PÓŁKUL

Półkula logiczna:

  • przetwarza od szczegółu do całości
  • części języka, składnia, drukowanie, literowanie
  • analiza liniowa, logika, liczby
  • zwraca uwagę na różnicę
  • kontroluje uczucia

Rytmizacja
Ćwiczenia rytmizujące \wyciszające lub przygotowujące\ Ich celem jest przygotowanie organizmu do optymalnego uczenia się. Wyciszanie polega na pobudzeniu energetycznym, jasności umysłu, aktywności i pozytywnym nastawieniu.

POZYCJA DENNISONA - pozytywne nastawienie
- uaktywnia korę czuciową i ruchową w obu półkulach mózgu

RUCHY NAPRZEMIENNE DLA UAKTYWNIENIA
powolne ruchy uaktywniają układ przedsionkowy dla równowagi

NIEZBĘDNE DLA MÓZGU: WODA I TLEN

  • woda stanowi 76 % ciężaru ciała
  • wspomaga oddychanie
  • zwiększa zdolność hemoglobiny do przenoszenia tlenu
  • składnik do tworzenia białek oraz funkcjonowania sieci nerwowej Zwiększa ilość tlenu i jego przepływ do mózgu, /chociaż mózg waży 1/50 ciężaru ciała to zużywa 1/5 jego tlenu

Cele ćwiczeń:

  • poprawa percepcji słuchowej, wzrokowej
  • poprawa pisania i czytania
  • umiejętności matematycznych
  • uwagi i koncentracji
  • koordynacji ruchowej
  • odwagę podejmowaniu działania
  • pewności siebie
  • zdolności manualne
  • ćw. wspomagające rozwój mowy
  • ćw. wzmacniające motywację


 
baza firm   baza firm

Portal współfinansowany ze środków PFRON
Copyright 2009 by Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą"
organizacja pożytku publicznego 1%  przekaż nam procent podatku


Jesteś 2111656 osoba odwiedzającą tą stronę

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
by Ebiuro.pl